Poštovane kolege, često nas pitate na koji način možete ostvariti pokazatelj kvaliteta rada: 3.2.8. Rezultati nacionalnih i međunarodnih testiranja koriste se funkcionalno za unapređivanje nastave i učenja. Zbog toga vam predlažemo da pročitate Nacionalni izveštaj Rezultati međunarodnog istraživanja TIMSS 2023, a posebno izdvajamo PREPORUKE koje se nalaze na kraju Nacionalnog izveštaja (boldirali smo one aktivnosti koje ustanove mogu brzo da primene u praksi).
PREPORUКE:
1. Postignuća učenika četvrtog razreda iz Srbije na skali referentnih međunarodnih vrednosti TIMSS 2023 pružaju osnovu za reviziju opštih standarda postignuća za Matematiku i Svet oko nas / Prirodu i društvo za kraj prvog ciklusa osnovne škole.
2. Postignuća učenika četvrtog razreda iz Srbije na skali referentnih međunarodnih vrednosti TIMSS 2023 pružaju osnovu za reviziju programa nastave i učenja, promenu sadržaja i kvaliteta nastave u prvom ciklusu osnovne škole kada su u pitanju oba nastavna predmeta sa posebnim naglaskom na Svet oko nas/Prirodu i društvo. Pogled na procenat učenika koji mogu da reše TIMSS zadatke posebno iz prirodnih nauka može nam pomoći da precizno utvrdimo da li učenici na različitim nivoima skale imaju stečeno naučno znanje i prakse obuhvaćene programima nastave i učenja ili su u pitanju ipak neformalno stečena znanja.
3. Neophodno je menjati metodički pristup i težiti ka pristupu koji omogućava učenicima da razviju sistem znanja, veština i sposobnosti za traženje, kritičku procenu i primenu informacija iz različitih izvora u školskom i svakodnevnom životu [14 – 15].
4. Potrebno je inovirati i proširiti izbor nastavnih sadržaja i materijala u nastavi Matematike i Sveta oko nas / Prirode i društva koji prate konceptualne okvire TIMSS studije u prvom ciklusu osnovne škole, a koji mogu biti resursi za praktične vežbe usvajanja strategija za razvoj funkcionalnih znanja koja imaju upotrebnu vrednost.
5. Potrebno je u nastavnoj praksi koristiti nastavne sadržaje i inovativne izvore sa vizuelnim i interaktivnim elementima koji bi pomogli učenicima da direktno izvode zaključke, povezuju informacije i upotrebljavaju ih u svakodnevnim životnim aktivnostima.
6. Posebnu pažnju trebalo bi posvetiti integrativnoj nastavi.
7. U oblasti stručnog usavršavanja nastavnika razredne nastave, potrebno je intenzivirati obuke iz oblasti funkcionalne matematičke i naučne pismenosti kako bi obezbedili kvalitetnu podršku svim učenicima u ovim oblastima.
8. Inovativnim sadržajima i zadacima, individualizovanim i diferenciranim pristupom, potrebno je ojačati interesovanje i dečaka i devojčica i smanjiti razlike u postignućima između njih. Razlike u postignućima između devojčica i dečaka ipak uvek treba razmatrati u širim obrazovnim kontekstima unutar svake države.
9. Učenici iz Srbije su imali prosečno postignuće iz prirodnih nauka 510 poena, a distribucija poena prema kognitivnim domenima pokazuje da je u domenu Činjenično znanje prosečno postignuće iznosilo 501 poen, u domenu Primena znanja 514 poena i u domenu Zaključivanje 514 poena, što pokazuje tendenciju primene naučnih principa u kritičkom razmatranju tekstova, ili u eksperimentima, ili u rešavanju problema i primeni znanja u novim situacijama. Faktori koji mogu uticati na ovu tendenciju su prethodno znanje, interesovanje, stilovi učenja i obrazovni kontekst. Ove tendencije se mogu meriti, na primer, kroz testove, projekte ili aktivno učešće u diskusijama. Predlažemo strategije koje učitelji mogu koristiti za podsticanje ovih veština, kao što su aktivne metode učenja, integrativni pristup u nastavi, grupni rad i praktične aktivnosti.
10. Na nivou škola, preporuka je da se kreira motivišući i angažovani kontekst za razvijanje matematičke i naučne pismenosti (interni kvizovi, takmičenja „pokaži šta znaš” i sl).
11.Opremanje škola resursima za nastavu matematičke i naučne pismenosti može podići nivo opšte pismenosti učenika i smanjiti uticaj socioekonomskih razlika na postignuća učenika.
12. Budući da u školama koje naročito podstiču akademski uspeh učenici imaju viša postignuća, potreban je rad na daljoj promociji i nagrađivanju uspeha učenika i nastavnika na nivou škole, lokalne zajednice i društva u celini.
13. Potrebno je dodatno pojačati diciplinu u školi i osigurati bezbednost učenika jer sigurno školsko okruženje, između ostalog, daje i viša postignuća učenika.
14. Pozitivan odnos roditelja/staratelja prema školi, nastavi i učenju u direktnoj je vezi sa višim postignućima učenika, što ukazuje na potrebu promovisanja naučne i matematičke pismenosti na nivou društva u celini.
15. Razvijena rana matematička i naučna pismenost dece u vezi je s pohađanjem ustanova predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Stoga je potrebno da se nastavi trend povećanja procenta obuhvata dece programima predškolskog vaspitanja i obrazovanja.